Nyt kun koulua on viikko
takana, lienee aika kertoa paikallisen opetuksen erityispiirteistä.
Heh. Mistä alkaisin?
Kielten opetus. Siinä
missä englanti vaikutti lähinnä erityisopetukselta, vaihtareille
järjestetty ranskan kurssi oli jo lähempänä suomalaista
opetusperinnettä. Ehkä siksi, että sekä opettaja että oppilaat
olivat Euroopasta.
Kauppatieteen opinnoissa
kirjo onkin sitten laajempaa. Torstaiaamun kello seitsemän
”Organisaatioiden johtaminen” oli aivan timanttia. Luentosali
vaikutti jokseenkin samankaltaiselta kuin suomalaiset auditoriot ja
olennaisimmat asiat saatttoi kirjata ylös luentoslidelta. Mutta sitä
opettajaa ei kyllä olisi löytynyt Turun kauppiksesta. Salin edessä
sipsutteli nimittäin 15 sentin koroissa todella kuuma noin
35-vuotias nainen, joka ranskalaisnaisten tapaan puhui korkeammalta
kuin suomalaiset. Siis oikeasti ajoittain kimitti. Parasta oli, kun hän jotain juttuja kertoessaan
näytteli äänellään ja vaihteli rooleja! Vähän niinkuin hyvä
sadunlukija. Mahtavaa. Ulos päästyämme nopeasti luennon jälkeen
poistunut proffa kaasutteli ohitsemme ikkuna auki ja huudahti ”hey
girls”! Siinä sitten nopsaan esittelimme itsemme ja kysyimme
muutaman asian kurssista. Ainakin se selvisi, että kirjaa ei ole.
”I'm the course book!”
Human resources luento
oli melko lailla kuin mikä tahansa luento Suomessa. Luokkahuone,
diat, proffa istuu pöydän takana ja selittää. Ei läheskään
yhtä mielenkiintoista seurattavaa, mutta silti vähämpä tiesimme
huonosta opetuksesta vielä silloin. Perjantaiaamuinen veti nimittäin
maton alta.
Histoire des faits
economiques et sociaux. Luento alkaa klo 7:00, proffa saapuu klo
7:20. Hän istuu pöytänsä taaksee, avaa mappinsa, testaa todella
pahasti kiertävää mikkinä parilla lauseella kertoen mistä
jatketaan ja aloittaa.. Hän lukee suoraan muistiinpanoistaan ääneen
tekstiä, jonka oppilaat pikakirjoituksella yrittävät kopioida
itselleen talteen. Onneksemme olimme ottaneet tietskat mukaan koska
olimme menossa datailemaan nettikahvilaan luennon jälkeen.
Tietokoneella olisi ehkä juuri ja juuri ehtinyt kirjoittaa kaiken,
jos siis olisi saanut selvää. Toistaiseksi Gwada-aikani suurimmat
epätoivon hetket sijoittuvat noihin ensimmäisiin 30 minuuttiin,
jonka jälkeen luennoitsija ilmoitti pitävänsä tauon ja katosi
jonnekin 40 minuutiksi. Istuimme paikoillamme Hoomoilasina ja
suunnittelimme pakoa, mutta juuri silloin joku riviä taaempaa
koputti olkapäätäni.
”Anteeksi, mutta ihan
pakko kysyä, keitä te olette? Ollaan kaikki pohdittu sitä nyt
tunti” :D Sitten kerroimme. Kerroimme myös, että luentoa oli
todella hankala seurata ontuvalla ranskalla ja tiedustelimme, onko se
aina tällaistä? Vastaus ei yllättänyt. Kyllä.
Luennoitsijan palattua
olkapäätäni koputtanut tyttö viittasi pyytäen puheenvuoroa.
Proffa kutsui hänet luokseen. Tytön palattua paikalleen proffa
tarttui olemassaoloomme ja selitti kokovuosikurssille, että joukkoon
oli liittynyt kaksi Erasmus -opiskelijaa Suomesta, kaukaisesta
eurooppalaisesta maasta. Taisipa heittää myös vitsin siitä, että
hän voisi yrittää puhua vähän hitaammin ja selkeämmin, kun
olimme kuitenkin saapuneet 8000 kilometrin takaa kuuntelemaan.
Luentosali raikui naurusta. Emme olleet ainoat joilla oli
hankaluuksia. Lisäksi takanamme istunut ehdotti vielä, että
kirjoitettuaan puhtaaksi omat muistiinpanonsa hän voisi tuoda ne
meille seuraavan viikon luennolla muistitikulle. Huh! Saatamme
sittenkin läpäistä. Siihen asti suhtautukaamme kyseiseen kurssiin
hyvin pitkänä dictée'nä.
Nyt kolmen päivän
VIIKONLOPPU! Loma on selvästi ohi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti